Anders är fotograf och var under 2022-2023 på en fyra månader lång backpacking-resa i Sydostasien, där han reste genom både Nepal, Singapore, Bali, Kambodja, Vietnam och Thailand. Läs hans berättelse från Vietnam här.

Då Vietnam är ett land fyllt med vacker natur, samt ett rikt men samtidigt mörkt kulturarv, visste jag att detta skulle vara det perfekta resmålet för mitt nästa äventyr. Under min resa blev jag helt tagen av hur fantastiskt landet är, samtidigt som jag verkligen lärde mig att omfamna kaoset och acceptera att saker sällan går helt enligt plan.

Byliv utanför Hanoi
Min resa började med ett besök i en liten by utanför Hanoi. Vi var en grupp som åkte tillsammans på det som kallas 'The Green Farm Experience'. Här fick vi uppleva hur byborna lever sina dagliga liv. Vår guide var fantastisk och hon lade stor vikt och energi på att alla skulle ha det bra. På morgonen besökte vi guidens familj och dess lilla odlingsmark, där vi skördade olika grönsaker till kvällsmaten och fick höra berättelser om hur livet var här under Vietnamkriget.
Senare hoppade vi upp på varsin cykel och besökte en pagoda, en religiös byggnad som är vanligt förekommande i Sydostasien, där vi hade ett långt samtal med en munk efter att ha ätit en god lunch som munkarna hade lagat till oss. Jag besökte även en skolklass bestående av en stor grupp busiga men underbara små barn. På kvällen, efter att vi själva hade lagat vår kvällsmat, gick vi ner till byn och spelade volleyboll med några av de lokala kvinnorna. De krossade oss, för att uttrycka det milt – en av dem hade tidigare spelat i Vietnams damlandslag i volleyboll.

Fantastisk mat i Hanoi
Efter två dagar på landsbygden åkte jag vidare till Hanoi för att uppleva staden. I Hanoi händer det något överallt, och det är en fantastisk plats att fotografera, om man som jag har det som en stor passion. Staden är livlig, med en konstant ljudbild av mopeder som tutar och lokalbefolkning som konverserar. De myllrande gatorna är fyllda med gatuförsäljare som säljer läcker, lokal mat. I Hanoi är det extremt billigt, och du hittar fantastisk mat överallt. Välj gärna det lilla hålet i väggen med massor av lokala utanför - då går du garanterat inte fel när du väljer restaurang!

Se CNN:s lista över Asiens bästa street food här

Mot Halong Bay
Fylld med upplevelser från Hanoi åkte jag vidare till Halong Bay. Här gick min resa lite snett… Jag hade bokat en härlig kryssning, men morgonen då den skulle avgå märkte jag att ingen kom för att hämta mig på hotellet. Som tur var hade jag en bra dialog med guiden som hade sålt utflykten till mig, hon fick tag i företaget och gav dem en åthutning, och snart var jag på väg med en annan buss.
Halongbukten är känd för sin vackra natur och de tusentals kalkstensöar som täcker landskapet. Besöket här var en häftig upplevelse, och jag fick dessutom några nya vänner som jag fick dela upplevelsen med. Vi besökte grottor, paddlade kajak, simmade i det mycket salta vattnet och åt massor av läckerheter från havet.

Nya vänner på Cat Ba Island
Efter två dagar till havs hamnade jag på Cat Ba Island med mina nya vänner. Vi var helt säkra på att vi inte hade något program för morgonen efter, så vi gick ut och festade och hade en fantastisk kväll ute i byn. Jag var helt slut nästa morgon och hade precis slagit mig ner med min frukost när en av mina nya vänner, lika bakfull som jag, kom fram och sa att de väntade på oss där nere. Vi skulle på vandring… med baksmälla!
Vi kom iväg allihop och trots baksmällan var det en fantastisk vandring uppför det lilla berget. Mina nya vänner och utsikten gjorde det till en helt unik upplevelse. Resan tillbaka till Hanoi med baksmälla var dock lite jobbig... Trots några kaotiska ögonblick var detta en oförglömlig upplevelse.

Kejsarpalatset i Hue
Från Hanoi tog jag en nattbuss hela vägen ner till Hue, en resa på 14 timmar. Resan gick faktiskt bra, även om vi satt ganska trångt. Jag tillbringade en dag med att besöka det gamla kejsarpalatset i Hue. Det var betydligt större än vad jag hade trott och bestod av massor av välbevarade byggnader. Det var också i Hue som jag hittade den mest fantastiska kaffebaren, 'tan' – som gav mig en av de mest unika kaffeupplevelser jag någonsin har haft.

Easy Rider över Hai Van-passet
Efter en dag i Hue bokade jag en motorcykelutflykt över Hai Van-passet till Hoi An. Turen tog hela dagen och det var ett fantastiskt sätt att se landskapet på. Jag kunde välja att köra själv eller vara 'easyrider', där man sitter bakom den som kör. Den här gången valde jag att vara easyrider för att kunna ta så många bilder som möjligt under vägen. På vägen såg vi ett vattenfall, åt färsk fisk och skaldjur och njöt av utsikten på båda sidor av passet. Min rumpa var ganska öm efter sex timmar på motorcykeln när vi anlände till Hoi An…

Lyktorna i Hoi An
I Hoi An bodde jag på ett fantastiskt litet vandrarhem, Okra Hostel, i utkanten av staden. Här fanns bara plats för ett fåtal besökare, så det kändes nästan som att bo tillsammans med en liten familj. Tre dagar i veckan bjuder de in till familjemiddag, som de kallar det, där de som har lust lagar mat och äter tillsammans. Det ger verkligen något extra när man möter andra som reser på samma sätt och kan dela erfarenheter och tips med varandra.
Hoi An är känt för sina lyktor som dels är vackra att titta på, men som framförallt ger en fantastisk atmosfär när de tänds i kvällsskymningen. Hoi An är dessutom en plats där du kan få dina kulinariska drömmar uppfyllda. Staden är fylld med speciella matställen, och om du vill lära dig mer om mat finns här många ställen där du själv kan prova på att lära dig laga vietnamesisk mat.

Moderna Ho Chi Minh
Jag avslutade min resa med ett besök i Ho Chi Minh City, som fortfarande av många är mest känd som Saigon. Det är en mycket modern stad till skillnad från den mer klassiska staden Hanoi. I Ho Chi Minh tillbringade jag mesta delen av min tid på krigsmuseet för att lära mig mer om Vietnamkriget. Det är ett museum där inget förskönas och inga bilder är censurerade, och där du blir presenterad för krigets alla grymheter.

Karaoke vid Mekongdeltat
Innan jag lämnade Vietnam gjorde jag också en liten utflykt till Mekongdeltat. Normalt brukar jag inte åka med på guidade utflykter, men då jag inte hade så mycket tid kvar på resan så gjorde jag ett undantag den här gången. Utflykten var ingen större succé, men på vägen tillbaka uppstod det spontan karaoke tillsammans med resten av gruppen i bussen, där de olika nationaliteterna bidrog med en sång från respektive land.

Allt som allt var min resa till Vietnam en fantastisk upplevelse. Landet är fyllt med vacker natur och ett både mörkt och rikt kulturarv. Jag spenderade 16 dagar i Vietnam, men kunde lätt ha tillbringat många fler, då landet är så enormt och det finns så otroligt mycket att se.

Hitta inspiration till din resa till Vietnam här