Det är upp till var och en hur man upptäcker världen, och vi har lika många förslag på hur man upptäcker världen som vi har antal medarbetare. Jakten på äventyr har redan tagit oss till de mest fjärran avkrokar av världen under flera tusen resor – där inga resor har varit likadana. Vi har upplevt unika kulturer, enastående natur, fascinerande djurliv och mycket annat.

På den här sidan har vi valt ut några blogginlägg med inspiration till hur du kommer in under huden på lokala samhällen, får reseupplevelser utöver de vanliga, och hittar dit där allfartsvägarna slutar. I de här blogginläggen får du lära dig mer om hur du kan upptäcka världen på riktigt. Läs till exempel om Line och hennes familj när de bodde på homestay på Fiji, en annorlunda familjesemester i Mexiko och världens alla fantastiska festivaler.

Reseupplevelser

Vi har låtit några av våra många resenärer dela med sig av sina bästa historier från när de upptäckte världen. Låt dig inspireras av Pernilla, Simon, Marlena och Mette!

Pernillas möte med de lokala i Panama

Vi är en familj på fyra personer som nyss har upptäckt världen när vi reste runt i Centralamerika. Vi besökte Mexiko, Belize, Guatemala, Costa Rica och Panama – allihop helt fantastiska ställen! Men det finns vissa upplevelser som sticker ut lite extra – exempelvis när vi snorklade med en valhaj i Coiba National Park i Panama eller hoppade i vattnet i Belize vid Shark Alley tillsammans med våra barn och simmade med två meter långa hajar, enorma rockor och sköldpaddor. Men även ett besök hos stamfolket i Panama, dit vi åkte i träkanoter längs med floderna i djungeln.

Simon på safari i afrikanska nationalparker

En av mina absolut bästa reseupplevelser var när jag åkte på en rundresa i Kenya och Tanzania, och avslutade på fantastiska Zanzibar. Resan bjöd på allt från hiking och safari i flera olika nationalparker till att rosta mitt eget kaffe över öppen eld och dricka en öl i staden tillsammans med min lokala guide i Kenya. På Zanzibar fick jag snorkla med delfiner och de mest färgsprakande fiskar.

Marlena på homestay i norra Vietnam

Min bästa reseupplevelse var när vi reste runt i Vietnam. Vi ankom till Sapa i norra Vietnam under eftermiddagen, och även om vårt hostel låg på toppen av staden kunde vi inte se någonting runt omkring oss på grund av den täta dimman. När vi vaknade nästa morgon höll vi på att tappa hakan av förvåning över det vackra landskapet med berg och risodlingar som bredde ut sig utanför vårt fönster. Dagen efter vandrade vi och bodde på homestay i området omkring Sapa, vilket verkligen var en fantastisk upplevelse. Vi mötte en massa lokala kvinnor från de omkringliggande stammarna som hjälpte oss på vägen genom lera och upp på branta sluttningar. Att bo på homestay var fantastiskt och väldigt autentiskt. Vi bodde hos en familj som lagade mat till oss under kvällen innan vi gick och lade oss på madrasser på deras loft. Vi längtar efter att få komma tillbaka och visa våra framtida barn det här fantastiska landet.
Sapa, Vietnam

Mettes resa i Kambodja

Åh, det finns verkligen många fantastiska upplevelser och minnen sparade i ryggsäcken – och just ryggsäcken är kanske nyckelordet! 2044 var jag på en 5 veckors backpackerresa i fjärran öster tillsammans med min kommande man. Ett starkt minne som gjorde intryck på oss, och som fortfarande gör intryck på oss, var mötet med Kambodja. Direkt från gränsen, genom det fattiga landet på en fullpackad lastvagn, mötet med lokalbefolkningen till synen av Angkor Wat och de omkringliggande ruinerna. Enorma upplevelser på alla sätt och vis!

Vill du läsa mer?

Se våra utvalda blogginlägg om att upptäcka världen