Sök
Sök
Route 66, USA
Chicago, USA
Springsfield, Route 66, USA
Cafe og dinner langs route 66, USA
Cadillac Ranch, Route 66, USA
Landskabet i Texas, Route 66, USA
Route 66, USA
Route 66, New Mexico, USA
Holbrook, Route 66, USA
Vintage skilt, Route 66, USA
Grand Canyon
Route 66, USA
Hoover Dam, USA
Las Vegas
Route 66, USA
Route 66, Santa Monica, USA
Hollywood skilt i Los Angeles
Los Angeles
Santa Monica Pier, Los Angees, USA

Legendariska Route 66

Frånpris per person i del av dubbelrum

SEK 20 495,-

Barnpris fra

SEK 6 695,-

Reslängd: 17 dagar

Inklusive helikoptertur. På denna resa följer du originalsträckan Route 66, förbi amerikanska diners, motell och USA:s natur.

På denna bilresa får du uppleva den klassiska Route 66, även känd som "Main Street of America" eller "Mother Road", som i årtionden var den främsta vägen till västra USA för pionjärer, drömmare, desperata och en hel generation av nyfikna turister. 1950-talet var Route 66:s glansdagar, med tusentals bilar som körde västerut på jakt efter den ultimata friheten. Hotell, motell, bensinstationer och restauranger dök upp överallt längs den klassiska vägen, och vid många av dessa finns nostalgiska monument, som har bevarats precis som de var på femtiotalet. Route 66 är som gjord för en bilresa. Turen korsar tre tidszoner och de åtta delstaterna Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona och Kalifornien.

Se alla våra andra fantastiska reseförslag för USA här
Läs mer om USA här

Väder
Resan kan genomföras hela året. Winberg Travel rekommenderar att resa mellan april och november, då vädret är som bäst.

Holbrook, Route 66, USA

Detaljerad resplan

Dag 1: Avresa från Sverige och ankomst till Chicago
Avresa från Sverige till Chicago med ankomst samma dag. När du har fått hyrbilen åker du till ditt hotell och kan omedelbart checka in. Chicago är så mycket mer än bara utgångspunkten för Route 66. Det är en stad med en rik historia och ett musikaliskt hjärta. Stadens tillväxt kommer från stora industrier, och behovet av transport av varor från dessa industrier ledde till de första järnvägarna och sedan det asfalterade vägnätet.
Från Lake Michigan har du en trevlig utsikt över centrala Chicago med sina många skyskrapor. Den högsta är Willis Tower, som sticker 442 meter upp i skyn. Hissen tar 70 sekunder och tar dig upp till våning 103, härifrån har du fri utsikt över hela staden och Lake Michigan. Du kan också ta en utekväll och besöka en av de många bluesklubbarna.

Dag 2: På upptäcktsfärd i Chicago
Du har hela dagen att utforska Chicago. Du kan bland annat besöka Field Museum of Natural History, Adler Planetarium, Shedd Aquarium, Art Institute, Willis Tower, John Hancock Tower, North Pier och Navy Pier. Besök även Frank Lloyd Wrights hem och ateljé för en unik upplevelse. Wright var en av USA:s banbrytande arkitekter och har påverkat hur en hel generation av arkitekter tänker. Avsluta dagen i China Town eller Little Italy, där det finns gott om restauranger och familjeägda specialbutiker.

Dag 3: Chicago – Bloomington – Springfield, Illinois (335 km)
Så börjar äventyret längs Route 66. Du börjar vid hörnet av Adams Street och Michigan Avenue. Härifrån kör du till Bloomington, där du kan besöka Historic Route 66 Memory Lane. I den traditionella parken längs Route 66 kan du uppleva restaurerade skyltar, klassiska affärsskyltar och några av Burma-Shaves klassiska rim, som skrevs på skyltar med några få ord. Fortsätt sedan till Springfield, som utsågs till delstaten Illinois huvudstad 1837. Detta berodde främst på den unga advokaten och politikern Abraham Lincoln. Han bodde i staden och valdes till USA:s 16:e. president år 1861. Sedan den dagen har stadens historia och framtid varit tätt knuten till denna älskade amerikan. Du kan besöka Lincoln National Historic Site, Lincoln Depot och Lincolns gravmonument.

Dag 4: Springfield till Saint Louis, Missouri (165 km)
Idag fortsätter du längre söderut och korsar statsgränsen till Missouri. Här möter skogen prärien och Mississippifloden möter Missourifloden. Du kör mot Saint Louis, som är en av de viktigaste städerna i Missouri. Staden grundades vid Mississippifloden i 1762 och blev inkörsporten till väst. Härifrån gav sig de upptäcktsresande Lewis och Clark ut för att utforska den okända västern och hitta en väg till Stilla havet.
Redan 1926 gick Route 66 förbi Saint Louis, vilket bekräftade stadens ställning som knutpunkt. Denna position har senare bekräftats med evenemang som World Expo, OS och den första internationella ballongtävlingen. Union Station var en gång världens mest trafikerade järnvägsstation. Arkitekturen är inspirerad av den medeltida staden Carcassonne i södra Frankrike. Idag är den gamla järnvägsstationen ett köpcentrum. Du kan också besöka museet Grant’s Farm, som är tillägnat Ulysses S. Grant, som ägde gården och även var USA:s 18:e president. Idag är gårdens mark ett naturreservat där du kan se bison, älg och antilop. Route 66 korsar Mississippifloden strax norr om centrum på den gamla Chain of Rocks Bridge. Härifrån går en gång- och cykelväg ner till Gateway Arch, som är ett kännetecken för Saint Louis och en symbol för vägen västerut. Vid Gateway Arch ligger Museum of Westward Expansion, där du kan se den typ av hästdragna vagn som nybyggarna reste flera hundra kilometer med.

Dag 5: Saint Louis – Rolla – Springfield, Missouri (350 km)
När du kör från Saint Louis passerar du först genom ett industriområde som sakta upplöses av jordbruk och vingårdar, och i horisonten ser du Ozarkplatån. Meramec Caverns öppnade för turister i 1933 och är den äldsta turistattraktion längs Route 66. Nästa stopp på rutten är staden Rolla, där Totem Pole Trading Post öppnade i 1933. Om du känner för en liten omväg ligger även Mark Twain National Forest vid Rolla. I skogen finns bra vandringsleder och en Scenic Byway. Från Rolla fortsätter du djupt in i Ozarkplatån, som täcker de mesta av södra Missouri och norra Arkansas. Detta var ett gränsområde tills att timmerbolagen gjorde intåg i slutet av 1800-talet. Du fortsätter till Springfield, Missouri, där Route 66 namngavs. Här kan du fortfarande se delar av den ursprungliga vägen genom staden. På diners kan du fortfarande få se de klassiska båsen med rött läder och skinande krom, små ”tourist courts” (föregångaren till motell) och servicestationer, som idag har stängt. Dagens resa slutar i Springfield, där den historiska Route 66 gränsar till Jordan Valley Park, ett färgglatt centrum och stadens torg.

Dag 6: Springfield – Joplin – Tulsa, Oklahoma (300 km)
Idag åker du från Missouri in i Oklahoma. Ta Highway 96 väster om Springfield för att följa den ursprungliga Route 66 i cirka sex mil. Här får du se ett flertal klassiska bruna och vita Route 66-skyltar, som pekar ut allt från historiska bensinstationer till motell och kaféer längs vägen. Du kan stanna i Carthage och se den vackra gamla domstolen eller besöka Dale’s Ole ”66” Barber Shop på hörnet av Utica St och Euclid Avenue i Joplin. Om du följer den gamla Route 66, kör du i cirka 20 km genom delstaten Kansas sydvästra hörn. Innan du kör över gränsen från Kansas till Oklahoma kan du besöka den bank i Baxter Springs som den berömde Jesse James rånade. Banken är idag en restaurang och valvet har blivit en toalett. Oklahoma är normalt inte den första delstaten man tänker på när det kommer till sevärdheter, med vad det gäller Route 66 är Oklahoma vinnaren. Här finns den längsta sträckan från den ursprungliga Route 66, som är i ett betydligt bättre skick en i de andra delstaterna. Detta är ett sant paradis för Route 66-älskare. På de flesta turistinformationer kan du få en 62-sidig broschyr om Route 66 i Oklahoma, som Oklahoma Route 66 Association har get ut.
Dagens mål är Tulsa, som på 1920-talet ansågs vara världens ”oljehuvudstad”. Affärerna blomstrade och affärsmannen Cyrus Avery fick då idén att binda samman Mellanvästern (Chicago) med Kalifornien med en asfalterad väg, och vägen skulle naturligtvis också gå igenom hans hemstad och delstat: Tulsa, Oklahoma.

Dag 7: Tulsa till Oklahoma City, Oklahoma (180 km)
Tulsa är än idag en blomstrande stad och är idag för rymdindustrin vad Silicon Valley är för IT-industrin. Det finns även företag med rötter i oljeindustrin. Oklahoma är under bra år ett bördigt jordbruksland, men när torkan slår till under en lång period blir allt kargt och torrt. Det hände på 1930-talet i kölvattnet av den ekonomiska kollapsen 1929, och många jordbrukare var tvungna att lämna sina hem. John Steinbecks filmatiserade roman "Vredens druvor" beskriver en jordbruksfamilj i Oklahoma och deras resa längs Route 66 bort från torka, hunger och fattigdom till landet som drunknar i mjölk och honung, Kalifornien.
Om du kör på landsvägen 66 när du kör från Tulsa mot Oklahoma City kör du på den längsta sammanhängande biten av den ursprungliga Route 66. På dagens etapp möter du några av vägens stora sevärdheter. I Chandler finns ett antal bensinstationer och motell som är ganska välbevarade, vissa även omsorgsfullt restaurerade. Dessutom finns en stor, gammal skylt med reklam för Meramec Caverns. I Arcadia kan du se den berömda runda ladan från 1898, och 200 meter därifrån ligger det mysiga Hillbilly's Café.
Oklahoma City är en riktig cowboystad. Det är något du framför allt kan uppleva i Stockyards City, som grundades på 1910-talet och där du idag kan köpa allt från en västernsadel till handsydda cowboystövlar. Närmaste granne är Oklahoma National Stockyards, som förmodligen är världens största boskapsmarknad. Offentliga boskapsauktioner hålls varje måndag och tisdag. På National Cowboy Hall of Fame & Western Heritage Center kan du se och höra om pionjärernas liv och prövningar.

Dag 8: Oklahoma – Shamrock – Amarillo, Texas (420 km)
Från Oklahoma City följer Route 66 vägen US 77, och är härifrån tyvärr inte längre skyltad.
Resan går vidare genom El Reno och över Mile-Long Bridge i närheten av Bridgeport till Clinton, som representerar Route 66 själ. I Clinton ligger Route 66 Museum, som visar upp delar av sex decennier med historia, minnen och musik. Strax efter kör du in i Texas och fortsätter till oljestaden Shamrock, där du kan tanka på en av de ursprungliga U-Drop-Inn-stationerna från 1936. De var så moderna att de hade en restaurang anslutna till dem. I McLean kan vi föreslå en oversized lunch: en Texas-biff på två kilo. Dagens resa slutar i Amarillo. På West 6th Street har husen återskapats i 1920-talsstil, och här finns mysiga antikaffärer och pubar. På tisdagar är Amarillos legendariska boskapsauktion öppen för allmänheten, om något bevisar Texas status som cowboyernas hemland.
Vid Amarillo finns en mycket spännande sevärdhet, eller rättare sagt en skulptur, nämligen Cadillac Ranch. Den består av 10 Cadillacs från 1948 till 1963 med de typiska bakfenorna. Bilarna står med näsan nedgrävd i marken och bakre delen med fenorna upp i luften och har blivit målade av förbipasserande. Oftast är de prydda med graffiti, men ibland är de alla vanligt rosa eller orangea.

Dag 9: Amarillo – Tucumcari – Santa Rosa – Albuquerque, New Mexico (460 km)
Om du är sugen på en liten omväg idag kan vi rekommendera att köra söderut till Palo Duro Canyon State Park. Det är en mycket vacker, 400 m djup ravin i starka röda och orangea nyanser. Ravinen sträcker sig ca 100 km från Amarillo till Red River. Tillbaka till Route 66. När du når Adrian är du halvvägs mellan Chicago och Los Angeles.
Sedan anländer du till förtrollade New Mexico. I spökstaden Glen Rio kan du stå med en fot i Texas och den andra i New Mexico. Du har nu kört igenom fem stater och har tre stater till framför dig.
Den första staden du möter i New Mexico är Tucumcari, där det vackert restaurerade Blue Swallow Motel ligger. Motellet är en av de absoluta höjdpunkterna på Route 66. Det byggdes 1939 och hade ett eget garage för varje rum. Sedan hade motellet en mycket vacker neonskylt med en blå svala, som också har bidragit till dess berömmelse. Nästa spännande stad längs vägen är Santa Rosa, där fortfarande har en mängd klassiska verksamheter i centrum, som Comet Drive-In och Joseph's Bar and Grill. Dessutom är Bono's Route 66 Auto Museum värt ett besök.
Genom östra New Mexico går vägen längs Southern Pacific Railroad. 1926 till 1937 svängde Route 66 till nordvästra Santa Rosa och gick i en båge runt huvudstaden Santa Fe innan den fortsatte till Albuquerque. På grund av politiska intriger rätades vägen ut 1937, så att den gick direkt från Santa Rosa till Albuquerque.
Albuquerque är New Mexicos största stad och har en lång historia. Av den ursprungliga Route 66 går cirka tre mil genom staden, och längs dessa tre mil finns en mängd motell, charmiga diners, kaféer och traditionella neonskyltar.

Dag 10: Albuquerque – Santa Fe – Albuquerque (200 km)
Idag ägnas hela dagen åt ett besök i USA:s äldsta delstatshuvudstad, Santa Fe, som också är en av de mest populära semesterorterna för amerikaner. Det är få platser i USA där du kan följa historiens gång som du kan i Santa Fe. Staden grundades för 400 år sedan, i slutet av El Camino Real, som anslöt Mexico City till de omgivande provinserna. Staden har därför tydliga inslag från spanjorerna och urbefolkningen, och idag har Santa Fe fått smeknamnet "City Different" på grund av den unika blandningen av kulturer. Besök den vackra kyrkan från 1626, Mission San Miguel, som byggdes av de spanska conquistadorerna till deras tjänstefolk. För en annan historisk tillbakablick kan du besöka det äldsta bevarade huset i Santa Fe, som byggdes 1766.
Här i New Mexico hittar du också några av de äldsta spåren av ursprungsbefolkningen i Nordamerika, upp till 4 000 år gamla. Men indiankulturen är inte endast undangömd på museum utan lever och mår bra. Besök gärna Indian Pueblo Cultural Center i Albuquerque, där du kan se vackert hantverk från New Mexicos 19 indiansamhällen. Nära kulturcentret ligger Petroglyph National Monument, där du kan se några av de upp till 17 000 hällristningar som främst föreställer djur.

Dag 11: Albuquerque – Gallup – Holbrook, Arizona (375 km)
När du lämnar Albuquerque kommer du att korsa Rio Grande och köra mot de öppna vidderna i navajo- och hopifolkets områden. Vi föreslår att du gör en avstickare till Ácoma Sky City, som är den bebyggelse i Nordamerika som har varit bebodd längst tid utan avbrott. Det är en indiansk pueblo på toppen av ett berg, ca 120 m ovanför dalen. Fram till mitten av 1950-talet gick det endast att nå pueblon via en vandringsled och Ácoma var därmed ett naturligt ointrängbart fort. Idag är Ácoma nästan uteslutande en museiort. Det finns få permanenta invånare, eftersom staden inte har någon el-och vattenförsörjning eller gemensamt avlopp. Det betyder dock inte att ett besök inte är en fantastisk upplevelse. Kom ihåg att besöka missionsstationen San Esteban del Rey, som är skyddad på grund av den vackra interiören. Tillbaka på Route 66 du passerar du staden Grants. Härifrån kan du, fram till den gamla borgen och järnvägsstaden Gallup, uppleva en hel del reliker från Route 66:s glansdagar. Längs vägen korsar du Nordamerikanska vattendelaren. Kör sedan över gränsen till Arizona och genom Holbrook, Petrified Forest National Park, där en hel skog av fossilerade, jättelika förhistoriska barrträd ligger på marken. Sträckan genom parken är fem mil lång, och denna del är den enda på hela Route 66 som är fridlyst.

Dag 12: Holbrook – Winslow – Grand Canyon inkl. helikopter – Flagstaff, Arizona (420 km)
Du får inte missa Wigwam Village, en av de största sevärdheterna längs Route 66, under ditt besök i Holbrook. Motellrummen är formade som indiantält med är byggda i betong. Efter Holbrook når du Winslow, som förevigades av gruppen Eagles sång ”Take it Easy”, då de sjunger ”Well I’m a standing on a corner in Winslow, Arizona”. Stanna till vid Minnetonka Trading Post som har en fasad täckt av förstenat trä. Ta sedan en avstickare till en av resans höjdpunkter – Grand Canyon. Den fantastiska ravinen som skurit av Coloradofloden är cirka 1,7 km djup och uppemot 30 km bred. Klippornas färgspel är unikt och varierar kraftigt beroende på vilken tid på dagen det är. Du kan gå en hel dag längs kanten av den enorma ravinen och ändå inte få samma oförglömliga utsikt över norra Grand Canyon som du får när du åker på den natursköna helikopterturen som ingår i resan. Du får uppleva Grad Canyons bredaste och djupaste del, då du flyger genom Dragon Corridor. När du åter står på fast mark går resan vidare till Flagstaff, där du ska spendera natten.

Dag 13: Flagstaff till Las Vegas (425 km)
Från Flagstaff kör du genom de högt placerade skogsområdena till världens spelcentrum, Las Vegas. Längs vägen kan du uppleva en hel del legendariska platser längs Route 66. Den första staden du kommer till efter Flagstaff är Williams, som redan i början av 1900-talet hade befäst sin position som inkörsport till Grand Canyon. Williams är också den stad där den allra sista delen av den ursprungliga Route 66 var lades om till Interstate 40, år 1984. Därefter körde de flesta bilar förbi staden. Här kan du se klassiska Route 66-platser som Rod’s Steak House och den i stort sett orörda huvudgatan, som även representerar det amerikanska vardagslivet utanför storstäderna. Centrum i den lilla staden är med i National Register of Historic Places. Cirka 40 km väster om Williams lämnar den ursprungliga Route 66 Interstate 40. Det är värt att köra förbi Siligman och Hackberry tack vare Hackberry General Store, som kan vara en av de mest populära sevärdheterna längs den historiska Route 66.
Från Kingman kör du till Las Vegas, som också är ett måste. Las Vegas har något för alla. Det är någonting på gång dygnet runt. Här kan du gå på de roligaste uppträdandena, känna spänningen i kasinot, promenera längs The Strip, se den fantastiska fontänen vid Bellagio eller den lika vackra ljusshowen på Fremont Street. Det finns också gott om outletbutiker i Las Vegas, där du kan köpa märkesvaror till mycket låga priser.

Dag 14: Las Vegas – Barstow – Santa Monica, Kalifornien (620 km)
Från Las Vegas du kör tillbaka till Kingman. Nu har du möjlighet att köra längs gamla Route 66 som går över Black Mountains, där det finns många serpentinvägar och natursköna vyer. Längs vägen du kör genom den gamla guldgrävarbyn, Oatman, vilket var anledningen till att vägen lades genom Black Mountains. Gör du ett stopp här får du chans att uppleva vilda västern. Du kan även följa den ursprungliga Route 66 till Topock och korsa Coloradofloden där. Coloradofloden markerar gränsen till Kalifornien, och Needles är den första staden du möter. Här kan du se ett flertal historiska byggnader från Santa Fes järnvägs glansdagar. Bland annat finns här hotellet El Garces, som var ett Harvey House och därmed bland de första hotellen i en riktig kedja. Från Needels till Barstow kör du igenom till synes karga landskap, men vägen var ursprungligen Santa Fe Railroads spår, och längs den låg blomstrande städer. Idag finns det inte många spår kvar. Men i Goffs kan du uppleva en riktig spökstad, och i Amboy finns det 10 byggnader från 1930-talet, som numera främst används av filmindustrin. Missa inte neonskylten utanför Roy’s. Från Ludlow fortsätter du längs Route 66 som går nästan parallellt med Interstate 40. Runt 50 km västerut ligger Newberry Springs och Bagdad Café, som blev världsberömda i slutet av 1980-talet i filmen med samma namn.
Barstow har varit en knutpunkt sedan Santa Fes järnvägsspår drogs hit för 125 år sedan. Route 66 går längs huvudgatan. Besök Barstow Station, där det finns en känd McDonalds byggd av vagnar. Även i Barstow ligger ett Harvey House vid gamla Railroad Depot från 1910, som används än idag.
Efter Barstow kan du följa den gamla Route 66 genom Lenwood, Hodge, Heledale och Oro Grande innan du kommer till Victorville, där du korsar en stålbro från 1930-talet. Efter Victorville finns det få eller inga spår av den ursprungliga Route 66 och du får därför följa Interstate 15 till San Bernadino, och därifrån Interstate 10 till Los Angeles. Härifrån kan du följa Figueroa Street, Sunset Boulevard och Santa Monica Boulevard till den världsberömda piren som går ut i havet. Vägen är markerad med de klassiska brun-vita skyltarna där det står Route 66.

Dag 15: Storstad och solsemester i Los Angeles
Santa Monica var den västra slutpunkten för Route 66, och idag kan du se ett plakat i mässing som markerar slutpunkten, som ligger där Santa Monica Boulevard möter Ocean Boulevard. Santa Monica är både en fantastisk kuststad med massor av turister och en aktiv stad med ett blomstrande arbetsliv. Det finns något för alla åldrar, gott om konstgallerier och museer, och på den världsberömda piren finns en hel nöjespark med det ikoniska pariserhjulet i centrum.

Dag 16: Santa Monica/Los Angeles – avresa från Los Angeles
Nu går resan hemåt efter 16 dagars resa genom USA. Tiden beror på när ditt flyg avgår.

Dag 17: Ankomst till Sverige
Ankomst till Sverige. Ankomsttiden till Sverige beror på flygbolaget.

Övernattningar:
15 nätter på 3-stjärnigt hotell

F = Frukost, L = Lunch, M = Middag

OBS! Vi reserverar oss för ändringar utanför vår kontroll. Väder & vind kan också påverka programmet.

Kommentarer

Alla hotellnätter bokas i förväg. Det kan förekomma ändringar i hotellbokningarna, men standarden kommer fortfarande att vara densamma.

Du kör i din egen hyrda bil, som också bokas i förväg. Bilen hämtas och lämnas på flygplatsen. Du får en omfattande guidebok för just denna resa. Boken innehåller hotellkuponger, detaljerade vägbeskrivningar, vägkartor och allmänna villkor och sevärdheter på resan.

Avresedatum

Denna resa kan påbörjas när du önskar.

Pris

Frånpris per person i del av dubbelrum

SEK 20 495,-

Barnpris fra

SEK 6 695,-


Kommentarer till pris

Barnpriserna gäller för barn upp till 12 år.

Det går att uppgradera rumstyp och hyrbil mot en extra avgift. Fråga din resesäljare om pris.

Frånpriserna gäller resor i lågsäsong och i mån av plats. Reser man under högsäsong (t.ex. jul- och nyår) ligger priserna oftast högre. Kontakta oss på 0413-170 50 och få en offert för just de datumen du planerar att åka.

I priset ingår

  • Flygbiljetter Sverige–Chicago // Los Angeles–Sverige
  • Biluthyrning med full försäkring och gratis kilometer
  • Vägbeskrivning
  • 15 nätter på 3-stjärnigt hotell
  • Helikoptertur över Grand Canyon

I priset ingår inte

  • Avgift för envägsbilhyra, cirka 500 USD plus lokal skatt
  • Högsäsongstillägg på bilhyra
  • Måltider
  • Drycker
  • Personliga försäkringar
  • Dricks
  • Inträde till sevärdheter/nationalparker
  • Parkeringsavgifter
Winberg Travel skräddarsyr din resa helt efter dina egna önskemål. Just det här förslaget är en av våra favoriter och vi rättar självklart till det så att det blir precis som du vill ha det!

Vänligen observera att ni deltar i vandringar och utflykter på eget ansvar så det är viktigt att ni har en bra reseförsäkring om något oförutsett skulle hända. Vi rekommenderar Europeiska ERV som täcker denna typ av utflykter utan extra kostnader.

Vi reserverar oss för eventuella programändringar och tryckfel.

TILL SIDANS TOPP
Kontakta oss: 0413-17050
Hitta oss på: