Av Fanny Hedin

Kanada är ett land känt för sin otroligt vackra natur, en stark ishockeykultur och vänlig befolkning. Detta var några av de höjdpunkter jag fick uppleva under mina fyra månader i Kanada.

University of Alberta, där jag studerade, är ett stort campus som ligger söder om Edmonton centrum. På detta campus kunde man hitta allt från restauranger och barer, till fotbollsplaner och gym. Det som jag tyckte var häftigast med min studietid var hur mycket event av olika slag som anordnades av universitet, och där majoriteten var gratis för studenter att delta i. Under mina två första veckor anordnades konserter, utflykter, shower, fester och allt möjligt som man kunde delta i för att lära känna sina studiekamrater. Som internationell student skapade detta väldigt bra förutsättningar för att även lära känna Kanadensare. Detta kan i många fall vara svårt, då man som internationell student ofta grupperas med andra internationella studenter.

Innan avresa till Kanada hade jag planerat att packa mycket varma kläder för vintern, då jag hade en bild av landet som kallt med mycket snö. Detta var något jag fått helt om bakfoten. Veckan innan avresa tittade jag som tur var på väderleksrapporten och såg att det var över 30 grader varmt i slutet av augusti, och att detta skulle hålla i sig en bra tid framöver. Då universitet låg precis bredvid en flod gick vi ofta ner dit för att bada.
Jag hade dock inte helt fel när jag tänkte att Kanada var ett kallt land… Det var väldigt bra väder in i november, men när vintern slog till gick det snabbt! En dag i början av december var Edmonton den kallaste platsen på jorden. Även kallare än på Antarktis! Det var -45 grader den dagen och allt hår, ögonfransar och ögonbryn var helt vita efter att ha varit utomhus i några minuter. Som tur var har universitetet gångbroar som ansluter alla byggnader, så att man inte alltid behöver gå utomhus i denna kyla.

Sport, och framförallt ishockey, är väldigt stort i Kanada. Universitetets eget lag – Golden Bears – är rankade som ett toppuniversitetslag och det var alltid fullt med åskådare under matcherna som spelades i ishockeyhallen på campus. Då jag var baserad i Edmonton var det NHL-laget Edmonton Oilers som man skulle heja på. Jag, som själv kommer från en stor hockeystad, var väldigt exalterad över att gå på min första NHL-match. Alla supportrar hade på sig Oilers-merch, så jag behövde självklart köpa en keps för att passa in jag också. Under matchen var det allt från kiss-cam som visades på jumbotronen, pizza som släpptes ner med små fallskärmar från taket, till t-shirt-kanoner som sköts. Det var en väldigt häftig upplevelse!

På äventyr med hyrbil

Som europé är man väldigt van att kunna ta sig runt utan bil. Detta gick att göra i centrala Edmonton, genom lokalbussar och tunnelbana. Men när jag och några kompisar planerade en resa till Banff Nationalpark insåg vi snabbt att hyra en bil var det enda alternativet. För att ta sig till Banff kör man först tre timmar söderut genom staden Calgary, för att sedan ta sig västerut in i landet. Banff town är en supermysig liten by som ligger mitt i nationalparken, omgiven av the Rocky Mountains. Vi bodde på ett hostel mitt i staden under fem nätter, vilket fungerade som utgångspunkt för att ta oss runt i nationalparken. Dagen vi anlände i Banff hade vi planerat att ta en hike i Johnstons Canyon, som är en enklare hike med vattenfall på två etapper. Då det övre vattenfallet var avstängt valde vi att stanna till vid en tom parkeringsplats en bit ner längre ner på vägen. Vi började vandra efter en stig som startade vid parkeringsplatsen, utan någon aning om var den skulle leda oss. Efter att ha vandrat uppför i närmare 1,5 timme, kom vi till ett ställe som kallas för Ink Pots. När vi först kom ut ur skogen var de vackra bergen, som kändes som att de växte framför oss, det första vi kunde se. Sedan från ingenstans såg vi dessa små sjöar (ink pots), med turkosgrönt vatten som låg omringade av bergen. Det är med säkerhet en av de vackraste ställena jag någonsin har varit på! Då detta inte verkade vara en speciellt känd led var vi de enda som var där, vilket endast förhöjde upplevelsen. Vi såg soluppgången över Lake Louise, stötte på massa små jordekorrar under våra vandringar, åt gröt med helt otroliga utsikter, paddlade kajak på kristallklara sjöar och massa mer under vår resa. Jag kände en form av lugn och frihet när vi rörde oss genom denna spektakulära natur, som jag aldrig tidigare upplevt.

Jasper National Park

Nästa resa bar av till Jasper Nationalpark, som ligger strax norr om Banff. Jasper Town ligger även den mitt bland the Rocky Mountains. Det är inte lika turistigt här och jag kan säga att jag föredrar atmosfären här. Vi bodde på ett hostel som låg mitt i byn och under en kväll var det en hel familj elks på besök utanför vår dörr. Elks är inte älgar, de ser mer ut som en mix av rådjur och älg. Väldigt ståtliga och vackra djur. I Jasper town är man verkligen mitt i naturen och den lugna atmosfären gör att djuren inte är rädda att ta sig så pass nära. Även här vandrade vi under ett flertal dagar och fick se otroligt vackra berg, sjöar, vattenfall och glaciärer. Resorna till både Banff och Jasper utfördes under september, och det var perfekt väder för att vandra i. Man fick ta på sig något lager extra om man skulle ge sig ut vid soluppgången, men när det blev varmare under dagarna fick man börja skala av sig lagren.

Vancouver

Under höstlovet flög vi till Vancouver, där vi spenderade några härliga dagar i storstaden. Vi gick också över Capilano Suspension bridge, som är en 137 meter lång hängbro som hänger 70 meter över floden Capilano. I Vancouver kan man spendera gott om tid att bara vandra omkring, äta gott, dricka kaffe på mysiga kaféer och mycket mer. Vi begav oss även över till Vancouver Island där vi spenderade några dagar med att köra runt denna vackra ö. Utanför staden Tofino var vi på valsafari. Vi fick komma nära havets bjässar och se dem i sin naturliga miljö. Man blir chockad över hur stora de faktiskt är! Från Vancouver tog vi en road-trip ner till Seattle, som bara ligger några timmar söderut, och sedan vidare runt i Washington State och in i Idaho. Men det är ett annat land och en historia för en annan gång.

Skidorten Golden

Vintern i Edmonton spenderades med att åka skridskor på de många olika skridskobanorna runt om i staden, åka runt i olika kvarter för att se alla juldekorationer och ljusslingor och dricka mycket varm choklad på mysiga kaféer. En av mina kanadensiska kompisar tog även med mig till hennes stuga i Golden för att åka snowboard. Enligt henne är Golden mycket bättre än Whistler, först och främst för att det inte är lika turistigt, men också för att det är bättre backar. Detta kan inte jag neka eller bekräfta, eftersom jag inte varit i Whistler. Men jag hade en mycket härlig tid i den mysiga skidorten Golden.

Drömmer du också om att uppleva Kanada? Få inspiration till din resa här!